Jan 16, 2013

PEMBANTU RUMAH DIPANCUNG KEPALA KERANA DIDAKWA MEMBUNUH




TRIBUNNEWS.COM, RIYADH - Seorang pembantu rumah dari  Sri Lanka dilaporkan telah dipenggal di Arab Saudi di hari Rabu (9/1/2013), kerana membunuh bayi yang merupakan anak majikannya.
Rizana Nafeek, dihukum pancung di kota Dawadmy, yang terletak dekat dengan ibukota Arab Saudi, Riyadh. Ketika menjalani perbicaraan sebelumnya, Rizana membantah telah mencekik anak majikannya yang masih berusia empat bulan hingga mati di tahun 2005.

Hukuman mati terhadap Rizana, segera menuai kutukan dari para kelompok Hak Asasi Manusia  di dunia. Mereka menuding hukum pancung  itu telah melanggar hukum internasional, kerana saat melakukan tindak kesalahan   tersebut usia Rizana terbilang masih di bawah umur, yaitu 17 tahun.
"Dalam melaksanakan eksekusi Rizana Nafeek, Otoriti Saudi telah mengabaikan perasaan kemanusiaan, dan mengabaikan kewajiban hukum internasional," ujar Nisha Varia, seorang peneliti di Human Rights Watch.
Pemerintah Sri Lanka juga telah mengajukan rayuan atas hukuman mati Rizana, namun permohonan itu ditolak oleh mahkamah Saudi Arabia.




Presiden Sri Lanka, Mahinda Rajapaksa, telah berulangkali menyerukan untuk dihentikannya proses bunuh keatas Rizana, dan meminta pengampunan untuknya. Setelah mendengar khabar eksekusi mati Rizana, Presiden Mahinda menyatakan penyesalannya yang mendalam atas keputusan itu.



Namun menurut pihak pernyataan Kementerian Dalam Negeri Saudi Arabia, pembantu itu telah terbukti bersalah mencekik seorang bayi   hingga meninggal dunia, setelah dia bertengkar dengan ibu anak tersebut. 

Admin: Kesalahan rogol,membunuh,murtad, merompak bersenjata dan mengedar dadah yang dilakukan di Arab akan dikenakan hukuman mati.


Kami tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Paling Popular Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...