Nov 20, 2012

SAKIT URAT BELIKAT


Scapulocostal Syndrome


Bismillahir Rohmaanir Rohim & Assalamualaikum buat sahabatku.

Wah sudah hampir seminggu Suri sakit urat belikat. Kata orang sakit tulang urat belikat ataupun akan rasa sengal-sengal di bahu atau di belakang badan kita itu dikira seperti urat itu terbenam maka kita kena minat orang yang pandai bab urut ini tarik urat tu semula dan kembali pada keadaan asalnya.

Hurm..Serius masa anak dara selalu juga terkena tapi waktu itu ayahlah yang selalu tarik urat belikat tu. Lagi lama sakit lagi payah nak teraik itu urat ho..Perit pedih bagai. Suri siap jerit-jerit menahan sakit. Sukar ingin di bayangkan ada sekali tu sampai menitik air mata
gua.






Ayah kalau bab urut dan mengcengkam tarik urat belikat memang best. Masa itu semua tangan kita akan melujur kehadapan, kaki pun turut sama melujur ke depan. Kemudian tangan di luruskan sisi kiri kanan..barulah ayah mencari urat yang tenggelam tu. Sakitlah juga pakai minyak pun tak lut apa lagi pakai kain heee. Lama sikit barulah okey. Tidur pun rasa nyam selalu :mrgreen: . Terima kasih ayah..

Tapi hari ini agak sukar ingin mencari penawar untuk sembuhkan urat belikat ini. Sebab Suri sudah duduk Ipoh, bukan lagi duduk di Melaka uhuk..uhuk..
:???:
Dalam bercerita masalah yang kadang-kadang Suri hadapi ini sempat juga Suri bertanya cik google dan beberapa laman kesihatan dan forum. Ayuh kawan mari jejak baca apa yang Suri jumpa.

------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------

Petikan dari forum:
Fastrackeng posted at 9-8-2009 07:21

salam
hang urut di bahagian luar tulang kering aka Shin bone..
urut kaki kanan dan kiri sampai sakit tu hilang..
Di mana bahagian luar tulang kering itu atau lebih di kenali bahasa saintifiknya Shin bone. Lihat gambar di bawah







Gambaran lebih jelas shin bone ataupun tibia



Gambarajah di bawah adalah Petikan dari laman web http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1360859211000702. Cara-cara menarik urat belikat yang terbenam.








 Figure 1. The massage points included in this study are located along four lines on each side of the body.










Figure 2. Specific stretching techniques of traditional Thai massage for patients with scapulocostal syndrome. A: Stretching technique 1, B: Stretching technique 2.











Figure 3. Specific stretching techniques of traditional Thai massage for patients with scapulocostal syndrome (Stretching technique 3).




Kaedah lain seperti berbekam juga di galakkan selain mengambil ubat tahan sakit, suntikan ataupun menjalani pembedahan jika keadaan bertambah teruk. Pilihlah mengikut yang mana kesesuaian anda yang pasti tanpa sebarang usaha dan mengharap sembuh tiba-tiba mungkin ia tidak akan pulih.
Saranan Suri carilah penawar sedaya yang boleh cuba jauhilah dari makan ubat-ubatan dan suntikan dahulu sebab rasanya penawar yang begini makan pada tubuh nanti :oKesimpulannya balik ini Suri mesti cuba kaedah di atas huhu..Jika berlarutan bahaya juga pada kesihatan nanti.  Paling cun pun balik kampung mintak ayah urutkan.:cry:

Scapulocostal Syndrome- Sakit Urat Belikat


Update: Alhamdulillah, sudah mencuba mengurut bahagian shin bone ataupun tibia rasanya keadaan bertambah ansur sedikit. Balik boleh buat berkali-kali sampai rasa sakit pada bahagian shine bone dan urat belikat itu hilang.



sumber asal http://cahayacinta.com/petua/scapulocostal-syndrome.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Paling Popular Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...