Dec 17, 2011

CARA MUDAH UNTUK MENYIMPAN

Susah ker nak buat simpanan tetap setiap bukan? Macam-macam la orang kata …..
~ Tak bolehla..bayar hutang nak bayar
~ Tak bolehla….nak beli itu dan ini
~ Nak buat apa simpan? penat-penat cari duit nak kene simpan pulak?
Alahai bukan banyak sangat nak simpan. Mungkin boleh mulakan simpanan tahun ini 10% sahaja dari pendapatan, tahun depan bila dah seronok menyimpan dan gaji dah naik, naikkan pula ke 20%. 

Jadi aku nak share beberapa cara untuk kita gunakan: 
1)Gantikan hiburan kepada aktiviti reakreasi. 
Korang boleh menggantikan aktiviti hiburan seperti movies, shows, teater dan theme park kepada aktiviti rekreasi yang lebih murah berbanding aktiviti hiburan yang berkos tinggi dan memberi kepuasan sementara sahaja (beberapa jam atau sehari). Jadi, jomlah kita bersiar-siar di taman permainan dengan keluarga di petang hari. Sambil korang bersama bini korang dapat berdua-duaan di kerusi panjang, anak-anak pula riang ria bermain gelongsor. 
2) Jauhi pusat membeli belah / shopping mall dan specialty shop
Memang susah nak elak betul tak? Kebarangkalian untuk kita membeli barang yang tiada dalam senarai sangat tinggi bila sampai shopping mall. Sampai-sampai pintu masuk dah ada salesman approach suruh beli barang itu ini, belum lagi dengan pelbagai banner promosi ’sales’ sana sini. Huhu, kalau goyah, maunya lebih 5 kali swipe kad kredit tu. (aku memang takde kad kredit, kad debit ada la)
3) Tetapkan matlamat simpanan anda!
Letakkan matlamat pada setiap matlamat korang. Sebagai contoh, untuk menunaikan ibadat haji, Orang dah biasa cakap, matlamat kita mestilah SMART (specific, measurable, achievable, realistic and can be accomplished on a timed basis). Bila anda dah mulakan simpanan tetap, lama-lama anda dah biasa dengan habit tersebut dan anda semakin rasa enjoy! Tak percaya? Cuba mulakan langkah anda hari ini! 
4) Kurangkan perbelanjaan dan jangan buat hutang
Mungkin kita boleh kurangkan perbelanjaan kat mana-mana yang patut. Paling mudah, kita boleh naik public transport ke pejabat dan bawa bekal ke pejabat. Kadang-kadang jika tiada urusan, ada juga aku selang seli menggunakan public transport dan membawa bekal. Ternyata sejumlah RMXXX dapat dijimatkan.
Selamat mencuba! 
5) Gunakan kupon/voucher.
Yang ni pasti ramai tak sedar atau tak ambil berat, bagi mereka yang kerap membeli surat khabar, kadang2 pasti akan terjumpa kupon2 yang ditawarkan oleh sesetengah pihak bagi mempromosikan perniagaan mereka, kadang2 kupon ni boleh dijumpai dalam peti surat kita sendiri, kadang2 kat depan cermin kereta, samada kupon promosi gunting rambut, sesi perlansingan badan, atau apa saja, silap2 hari bulan, kite tak payah kuar sesen pun...


jadi, kalau korang dapat amalkan tips2 jimat sen ni, insyaAllah, korang akan dapat menyimpan untuk keperluan yang lebih penting, lagi satu, kalau korang ni dah sah2 bergaji besar pun, kalau jenis yang boros, memang tak kemana la..

bagi orang Islam, kita adalah diwajibkan untuk mencari sumber rezeki yang halal dan diyakini, baru la rasa sentiasa cukup...

Biar la ape orang nak cakap, kita kedekut ke, jimat sen ke, sengkek ke..pergi mapos la..yang penting poket kite selamat..


selamat mencoba ok...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Paling Popular Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...