Sep 8, 2011

Membeli Secara Online Lebih Menjimatkan..?

Membeli secara online sekarang semakin menjadi sebahagian dari gaya hidup. Walaupun berbelanja ke kedai biasa, entah itu di mal atau di pasar tradisional, seringkali menjadi sarana untuk berekreasi, tapi “kedai online” juga menyediakan pengalaman berbelanja yang unik. Karakter dari kedaionline tersebut juga sangat bermanfaat dan lebih menguntungkan daripada berbelanja dengan cara biasa. tak percaya? Sila baca beberapa buktinya dibawah.



1. Mengngurangkan waktu dan kos pengangkutan. Jimat kos tu maksudnye, kita boleh  mengurangkan kos duit minyak kete atau tambang perngangkutan, kos parking kete, tol dan lain2 lagi..ketika kita nak ke shopping kompleks atau kedai biasa. Selain itu, dapat mengurangkan kos untuk membeli makanan, sebabnye, kalau korang keluar g jalan2, mustahil la tak beli jajan,air dan sebagainye…Jimat waktu..korang tak perlu buang masa dengan pergi dari satu kedai ke satu kedai yang lain untuk membandingkan harga. Dengan berbelanja secara online, korang cume perlu control tikus (mouse) korang jew..


2. Kedai biasa tak menyediakan layanan search box. Alangkah bestnya bila kita masuk jer ke kedai dan memasukkan maklumat ke komputer untuk melihat apakah benda yang korang cari masih ada atau tak. Bila korang tanya maklumat lanjut berkaitan sesuatu barang, kadang penjual tu macam blur jer..coz tak tahu sangat..musti korang ilang smangat nak beli kan.. Hal ini tidak terjadi dalam layanan kedai online. Setiap barang biasanya juga dibezakan dalam kategori masing-masing sehingga memudahkan pencarian. Mereka juga akan selalu memberi respon korang di message boards atau e-mail.

3. Di kedai biasa, para pembeli tidak saling berinteraksi. Dengan demikian, mereka tak terbiasa saling memberikan informasi mengenai barang yang dibeli. Di toko online, Anda bisa membaca testimoni dari para pelanggan yang merasa puas dengan barang atau layanan yang diberikan. Anda juga mengetahui apa saja kekurangan toko ini dari pelanggan tersebut. Toko tentu tak akan membiarkan komentar negatif ini memengaruhi keinginan calon pembeli lain untuk berbelanja, bukan? Karena itu, mereka selalu berusaha memperbaiki layanan.


4. Tak perlu menerima gangguan lain. Di kedai biasa, kadang2 korang terpaksa bersesak2, berebut barang dengan orang lain, atau mendengar anak yang merengek. Belum lagi mendengarkan musik yang berdentum-dentum memekakkan telinga, mendengar staf penjual yang sibuk bercanda sendiri dengan staf kedai sebelah (sebab kedainye takde customer), atau merasakan aircond yang terlalu sejuk atau tidak. Di kedai online, hal ini jelas xde.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Paling Popular Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...