Sep 8, 2011

Makan Malam 1 Trilion, Bos Facebook, Google, Apple, Twitter dan Obama


Peristiwa yang sering terjadi di dunia, dimana para hartawan dunia terutama dari pemilik dunia maya seperti Facebook, Google, Twitter, Yahoo,  Apple dan beberapa lagi.Hanya dari Microsoft (Bill Gates) yang tidak hadir kenapa entah…huhu  Mereka semua berkumpul dalam jamuan makan malam bersama Presiden US Barrack Obama. Jumlah kekayaan Dorang sume yang hadir itu mencapai anggan 1 Trillion USD!!


Orang Terkaya Berkumpul Dalam Acara Makan: Siapakah Yang Akan Membayar Bil?hehe

Dari kiri ke kanan (ikut arah jam) Eric Schmidt, Arthur D Levinson, T John Chambers, John Doerr, Larry Ellison, Reed Hastings, John L Hennessy, Carol Bartz, Dick Costolo, Mark Zuckerberg, Barack Obama, Steve Jobs




Mereka bersama Obama  selama 2 jam..errr adakah mungkin ni cara Obama nak dapat perhatian dan sokongan? sebab mengharap untuk tercalon sbg presiden lagi.., sebabnye, yang berkumpul ni semuanya adalah jutawan yang terlibat dalam dunia IT.

Agaknye, ape  menu makanan di jamuan makan malam tu ek.?, Chef Yigit Pura menyediakan Pie Pisang Krim, Obama pun dilihat begitu menikmatinya. Penampilan bos Facebook, Mark Zuckerberg yang biasanya casual malam itu tampil secara formal.

Siapa yang nak join makan malam macam ni..syaratnye kene jadi super duper kaya raya dulu..arghhh!!
Berikut adalah maklumat tetamu undangan yang hadir:

Eric Schmidt
Pemilik Google
Kekayaan US$7 M
Nilai Pasaran Google US$171,8 M
Dalam masa sepuluh tahun, Schmidt membangunkan Google bertransformasi menjadi raksasa internet global macam sekarang ini. Ia mengundurkan diri sebagai CEO bulan lalu dan kini menjadi anggota Presiden Dewan Penasihat Ilmu Pengetahuan dan Teknologi.

Arthur D Levinson
Pemimpin Genentech
Kekayaan US$850.000 pada tahun 2010
Nilai Pasaran Genentech US$46.8
Didirikan pada tahun 1976, Genentech (sekarang dimiliki oleh Roche) memelopori menggunakan informasi genetik manusia untuk mengembangkan ubat-ubatan, termasuk kanser. Levinson mengundur diri sebagai CEO pada tahun 2009, dan sekarang menjadi ahli lembaga pengarah Apple.

T John Chambers
CEO, Cisco Systems
Kekayaan US$1 M
Nilai Pasaran Cisco US$96 M
John Doerr
Mitra, Kleiner Perkins Caufield & Byers
Kekayaan US$2,2 M
Larry Ellison
CEO, Oracle
Kekayaan US$39,5 M
Nilai Pasaran Oracle US$177,6 M
Orang terkaya kelima di dunia saat ini, Ellison mendirikan Oracle pada tahun 1977.


Reed Hastings
Co-founder dan CEO, Netflix
Kekayaan US$5.5 juta pada tahun 2010
Nilai Pasaran Netflix US$12 M
Pada tahun 1997 bersama Hastings-mendirikan Netflix.  Dia pernah mengajar matematikdi Switzerland ketika bertugas selama dua tahun di AS Peace Corps.


John L Hennessy
Presiden, Universitas Stanford
Kekayaan US$31,4 juta
Stanford US$15,9 M


Carol Bartz
CEO, Yahoo!
Kekayaan US$47,2 juta pada 2009
Nilai Pasaran Yahoo! US$ 23,7 M


Dick Costolo
CEO, Twitter
Kekayaan US$120 juta
Nilai Pasaran Twitter US$3,7 M
Costolo menjual FeedBurner (penyedia alat pengurusan untuk pemilik web site) untuk Google pada tahun 2007 yang dinilai sebanyak US$100 juta. Tahun lalu ia mengambil alih sebagai CEO Twitter.


Mark Zuckerberg
CEO, Facebook
Kekayaan US$135 M
Nilai Pasaran Facebook US$50 M
Zuckerberg ‘berusaha’ untuk membuat dunia menjadi tempat yang lebih terbuka dengan membantu orang terhubung, sesuai dengan profil Facebook-nya sendiri. Mark menjadi kaya raya dengan ideanye..perghh..bestt woooo, muda2 dah jadi jutawan..


Steve Westly
Pengasas dan presiden, Grup Westly
Kekayaan US$500 juta
Barack Obama
Presiden, Amerika Serikat
Kekayaan US$10.5 juta
Produk Domestik Bruto (PDB) USA US$14,7 Trilion
Ann Doerr
Suri rumah, bini John Doerr, yang tidak asing dengan teknologi, pemegang ijazah dan master dalam kejuruteran Elektronik dan bekerja bersama suaminya

Steve Jobs
Co-founder dan CEO, Apple
Kekayaan US$ 8,3 M
Nilai Pasaran Apple US$ 323,3 M
Jobs telah mengubah industri teknologi beberapa kali. Setelah merintis tahun pertama di Apple, dia meninggalkan perusahaan untuk mendirikan NeXT (yang menciptakan mesin di mana web ini dikembangkan), sebelum kembali ke ‘iRevolution’.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Post Paling Popular Minggu Ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...